top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

לפתוח את האושר בבית הספר


נכתב על ידי דר' יובל צור


אם הייתי שואל אותך: "מה היית רוצה בשביל הילד/ה שלך? הכי רוצה, באמת באמת...?" סביר להניח שהיית עונה תשובה פשוטה: "הייתי רוצה שיהיה מאושר". ועכשין עוד שאלה: האם לשם מכוון את החינוך של ילדינו?


אם אנחנו רוצים לטפח ילדים מאושרים, בתי הספר צריכים לקחת בזה חלק, וזה נראה כאתגר לא פשוט. אושר בבתי הספר? לא פשוט, אבל אפשרי. בהולנד, למשל, נמצאים הילדים המאושרים ביותר בעולם (זה בדוק, לפי מחקרים). ביום שישי שעבר התפרסמה כתבה במוסף הארץ שבה בחנה נטע אחיטוב את דרך החינוך ההולנדית. כחלק מהתרבות ההולנדית והמערכת המשפחתית המקובלת, לא מופעל על הילדים לחץ להישגים והצטיינות, וזה נכון גם לבתי הספר. אחיטוב מתארת: "המטרה של בתי הספר בהולנד היא לחנך ילדים לאמפתיה, אחריות ותחושת קהילתיות, יותר מאשר להגיע להישגים לימודיים" אומר חוקר האושר פרופ' רוט ויינהובן. "כישורים חברתיים תורמים למידת האושר יותר מאשר רמת ה IQ".

בתי הספר בנויים כמרחבים פתוחים, המזמינים את הילדים ללמידה מתוך התנסות וקשרים חברתיים, כשהציונים אינם העיקר. למעשה, עד סוף ביה"ס היסודי אין בכלל ציונים ומבחנים. בית הספר בנוי כארגון תומך אושר, והנה הקשר לאושר ארגוני.


ומה המצב בישראל? על אף שהמערכת מכוונת הישגים ויעדים לימודיים, ההבנה של חשיבות הכישורים החברתיים והרגשיים מחלחלת יותר ויותר למערכת החינוך. זו עוד מגמה שמגיפת הקורונה נתנה לה דחיפה קדימה, והנה ניתן לראות ניצנים של אושר ארגוני גם כאן - מהפיכת האושר בבתי הספר יצאה לדרך.

במנהל החינוך בירושלים הוגדר החזון של אושר ארגוני, ואנחנו ב PLUS נקראנו לסייע עם הכלים והדרך, וביחד אנחנו מתאימים את כלי הפסיכולוגיה החיובית מארגונים עסקיים אל מרחבי בית הספר והחינוך. ההבנה הראשונה היא שאושר ארגוני מתחיל במורים ובמורות - רק צוות הוראה מאושר יוכל לטפח אושר אצל תלמידיו.


פותחים את האושר

ביום רביעי לפני שבועיים יצא לדרך פרויקט אושר ארגוני בבתי הספר בירושלים. התכנסנו יחד עם למעלה מ- 100 מנהלי/ות בתי ספר, ונאמני אושר בית ספריים (תפקיד חדש במערכת החינוך!), ליום של התנעה והכשרה, תחת הכותרת "לפתוח". כצוות PLUS העברנו הכשרות וסדנאות שיובילו את צוותי ההוראה לבנות תכנית שנתית לטיפוח אושר במרחבי בתי הספר. ביום הזה התפרצו אנרגיות חיוביות שבאמת אפשרו "לפתוח" - יש מקום לאופטימיות, היה מרגש ומעצים.

תכנית האושר חולקה לפי ארבעת המפתחות לאושר – המנטלי, רגשי, חברתי ופיזי. עסקנו במגוון רחב של נושאים שיאפשרו לצוותים לבחור במה שמתאים לכל בי"ס באופן מיוחד. אני (יובל), התמקדתי במפתח הפיזי ומתוכו רציתי לשתף בחוויה אחת סביב נושא אחד: Recharge.

אחד הקשיים המלווים מורים ביום העבודה הוא שאין דקה של שקט. גם בהפסקות תמיד עסוקים, מרוץ בלתי פוסק של הוראה ומתן מענה לתלמידים ותלמידות. כששאלתי מי כאן יכול לקחת לעצמו/ה כמה דקות של שקט במהלך היום, להפסקה, לטעינה ולמילוי מצברים, היתה דממה בחדר.

כשנגמרת לנו הסוללה בטלפון, מיד נחפש מטען ונקודת חשמל. בכל תחנת רכבת או טרמינל, בקניונים וגם בגנים ציבוריים ניתן כיום למצוא מרחבי טעינה לסלולר, שחס וחלילה לא נשאר בלי בטרייה.


ומה עם הסוללה שלנו? עד כמה אנו מודעים לכוחות שלנו וכמה אנרגיה עוד יש לנו, האם אנו דואגים לטעון את עצמנו? לא תמיד מספיק לצאת להפסקה (תשאלו את המורות/ים מה קורה בהפסקות). בהפסקה צריך את התנאים המיוחדים שטוענים אותנו באנרגיה, ואלה אחרים לאנשים ורגעים שונים. מתי נרשה לעצמנו לקחת כמה רגעים, ולהיטען באנרגיה?


כיצד ניתן ליצור "מרחבי טעינה" בביה"ס? בדיון בקבוצה עלה רעיון להגדיר מקום, זה יכול להיות חדר (אפילו קטן), שמי שנכנס אליו זה ברור שהוא נטען ואז לא מפריעים לו ונותנים לו שקט. האמת? מספיק ספסל, מי שיושב עליו מאפשרים לו שקט ולא פונים אליו עד שיקום.

ומה איתך? אילו מרחבי טעינה קיימים בחיים שלך? בסדר השבוע שלך? אני רוצה להציע גם לך מרחב טעינה. מרחב של תשומת לב שקטה – מרחב של מיינדפולנס. לפני שבוע פתחנו קבוצת תרגול שבועית. מדי יום שני בשמונה ורבע בבוקר, רק 45 דקות – זמן למילוי מצברים.

קבוצת התרגול השבועית פועלת באמצעות הזום, בכל מפגש יוקדשו 20 דקות לתרגול מיינדפולנס, ועוד 25 דקות שיחה של לימוד ושיתוף. זו דרך נפלאה להתחיל יום, להתחיל שבוע. זו דרך נפלאה ליצור לעצמך מרחב טעינה. נשמח להיפגש. היכנסו לקישור להצטרפות למפגש בודד או לסדרה.


ואם תרצו גם להצטרף למהפיכת האושר הארגוני ולהביא אותה אל הארגון שלך, עסקי, מגזר שלישי או ציבורי, זה מתאים לכולם – בואו להכיר את הגישה והכלים היישומיים שלנו PLUS – פתחנו את ההרשמה למחזור הרביעי של האקדמיה לאושר ארגוני. באקדמיה אנחנו משתפים את כל הסודות המקצועיים וחולקים את הדרך אל האושר עם משתתפי הקורס. אם זה גם המקום שלך – להרשמה ופרטים ראו כאן בקישור


254 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page