top of page
  • תמונת הסופר/תOren Appel

סיום תפקידו ההיסטורי של הממונה על משאבי האנוש

עודכן: 1 באוג׳ 2021

העולם סביבנו ועולם העבודה משתנים, שינויים בסביבת הארגון, במאפייני העובדים, הדורות המתחלפים, תוכן העובדה ותצורת העבודה משתנים. ואם זה לא מספיק, משבר הקורונה שפקד אותנו לאחרונה, אף העצים זאת.

שינויים אלו משתנים גם את התפקידים בארגונים וניכר, כי בתקופה בה אנו נמצאים, תפקיד הממונה על משאבי האנוש סיים את תפקידו ההיסטורי ומשנה את הייעוד שלו ואת מהות התפקיד שלו.


המהפכה התעשייתית ותפיסת העולם הקפיטליסטית הולידו לעולם את תחום הניהול המדעי ואיתו את תפקיד כח האדם, שברבות הימים הפך למשאבי אנוש. תחום זה מניח בבסיסו, כי עובדי ארגון הם משאבֿ ככל משאבי הארגון (חומרי גלם, הון וכו'), ועל כן יש לעובדים תפקיד פונקציונלי, כלומר, הארגון רותם את תכונות האדם לתועלת המופקת ממנו, ולא לעצם אנושיותו.


נקודת המוצא של תחום משאבי האנוש (לפחות בתחילת דרכו) מניחה, כי יש יחס חליפין בין העובד לארגון: העובד השואף להתפרנס על מנת להתקיים, מוותר על חלק מזמנו ומבצע מטלות אשר מוקצות לו על ידי הארגון, שמעניק לו תמורות מסוימות, לרוב כסף, זכויות והטבות נוספות. יחסים אלו, על-פי הנחת ניהול משאבי האנוש, הם יחסים תועלתניים, בהם כל צד שואף למלא את מטרותיו הפרטניות. תחום משאבי האנוש שואף, אם כך, למצוא את ההתייחסות המתאימה ביותר לכוח האדם בארגון, על מנת שהארגון יוכל להפיק מהם את התועלת המרבית ולקדם את האינטרסים שלו בצורה הטובה ביותר.


נכון, התחום התפתח והתרחב לאורך השנים, ובימינו, ניהול המשאב האנושי עוסק במגוון רחב יותר נושאים כגון גיוס, הכשרה, הנעת העובדים, דאגה לרווחת העובד ויצירת תחושת מחוברות, שמשמרת את הקשר הרציף בין האדם והארגון באופן המיטבי ביותר. אני טוען שהגיע הזמן להחליף את הגדרת התפקיד ויותר מכך את תפיסת התפקיד של משאבי האנוש. הרי מי מאיתנו רוצה להיות משאב?


במציאות בו אנו פועלים נדרש חוזה חדש בין הארגון ובין אנשיו. הגיע הזמן לראות באנשי הארגון מקור כח (source) ולא כמשאב (resource). במשאב, כמו זמן או מכונה, אנו משתמשים ליצירת תפוקה, וכשאותו משאב לא נותן לנו יותר תוצרת אנו מחליפים אותו או זורקים אותו. אני מציע להסתכל על האנשים כמקור כח. מקור כח, שככל שנספק לו יותר אנרגיה, יהפוך למקור כח רב יותר, שיגבר עוד ועוד ולא יתכלה.

מתוך תפיסת עולם זאת נגזר, כי תפקידו של הארגון ושל מנהליו לעזור למקורות הכח לגדול, לצמוח ולהתפתח. הגיע העת שהשפה הארגונית תשתנה ואת המלה עובד (משאב) שתכליתו להגביר פרודוקטיביות ארגונית, נחליף באנשי הארגון שהם בראש ובראשונה בני אדם (ומקור כח).

ההשקעה באדם ודאגה לאושרו צריכה להיות הפרספקטיבה המנהיגותית של כל ארגון, גם אם אותו אדם מצטרף לארגון לתקופה קצובה ובסופה הוא עובר למקום אחר. לכל ארגון יש אחריות לאפשר לאנשיו להתפתח תודעתית, רגשית, רוחנית, ופיסית. על ארגונים להתעניין באדם ולא רק כמי שדופק את הבורג במכונה, כותב את שורת הקוד (או מביא מדליית זהב), אלא כבן אנוש, שלארגון יש את הזכות והאחריות לדאוג לאושרו, לרגשותיו, לגדל אותו, להעצים אותו ולהותיר בו חותם אישי ואנושי.


הגיע הזמן שארגונים יבינו, כי תפקידם ליצר לאנשיהם תחושת משמעות, צמיחה והתפתחות מנטאלית, פיזית רגשית, חברתית ורוחנית. הגיע הזמן להחליף את תרבות הרווחה של פינוקי פיצה, בירה, ימי הכיף ומסג'ים במשהו עמוק ומשמעותי יותר. הגיע הזמן שארגונים עסקיים ישלבו בשיח הארגוני, לא רק תפוקות ותוצאות עסקיות, אלא גם מושגים כגון אושר, אהבה, חמלה, שליחות ועשיית טוב. הרי מושגים מרכזיים אלו מניעים את העולם ואת החיים האנושיים משחר ההיסטוריה ולכן חשוב לתת להם ביטוי במהלך 90,000 השעות שבהן אנו מבלים במקום העובדה.


השינוי כבר כאן. יש שמות ותפקידים חדשים רבים שכבר צצים בארגונים המובילים בעולם – מנהלי אושר ארגוני (Chief Happiness Office) ראש תחום אנשים (Head of people) ואפילו מנהל אהבה ארגוני (Chief love officer). היווצרותם של תפקידים אלו מראים לנו שתפקיד משאבי האנוש הקלאסי סיים את תפקידו ההיסטורי ויש לנו היום שליחות חדשה. שליחות ליצור תרבות ארגונית טובה ומיטיבה שמחברת בין אנשים ובין הארגון, לא מתוך שיקולי תועלתנות, אלא מתוך הבנה שאנו חיים באותה מערכת (eco-system) וחולקים שותפות גורל לממש את עצמינו, את היכולות, החוזקות והתשוקות שלנו ולשרת שליחות נעלה יותר משורת הרווח גרידא.


אם גם אתם מרגישים בשלים לשינוי התודעתי ומחפשים מסגרת הכשרה רלוונטית - מקומכם איתנו באקדמיה לאושר ארגוני, מחזור 3. האקדמיה לאושר ארגוני היא מסגרת הכשרה היברידית, יישומית, אינטראקטיבית וחווייתית, שנותנת כלים פרקטיים ועדכניים כיצד ליצור תרבות ארגונית חיובית המותאמת לרוח התקופה. על פני שבעה מפגשים, נלמד אתכם את כל מה שאתם צריך לדעת על יצירת מקומות עבודה מאושרים: החל ממחקרים אקדמיים בנושא ומפגש עם אנשי שטח, דרך התנסות ותרגול ועד לתרגום הלכה למעשה לעשייה יומיומית בארגון שלכם.

הצטרפו לקהילת שגרירי האושר. בואו ליצור ביחד איתנו את העתיד! למידע ולרישום לחצו על הקישור

639 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page